Alles over de microfoon: bereik, afstand en het proximity effect
Alles over de microfoon: bereik, afstand en het proximity effect

Alles over de microfoon: bereik, afstand en het proximity effect

Ben je benieuwd wat je allemaal met je microfoon kunt en hoe je de beste resultaten uit je zang haalt door gebruik te maken van een (goede) microfoon? In dit blog gaan we samen met jou dieper in op onder andere het bereik van de microfoon, maar ook afstand en het proximity effect. Door te weten en onder de knie te hebben welke effecten deze onderdelen hebben op je zang en opname van je muziek, des te meer zal je uit het uiteindelijke resultaat kunnen halen. En dat is wat we willen toch? Het beste uit je zang in de microfoon en opname halen. Wil je meer weten? Lees dan even verder!

Wanneer we kijken naar de microfoon dan geldt eigenlijk altijd wanneer de afstand tussen de microfoon en de geluidsbron kleiner is dat de lage frequenties worden versterkt. Zo klinkt ook je stem voller wanneer je dichterbij de microfoon zingt. Dit noemen we ook wel het proximity effect. Het proximity effect geeft een natuurlijk effect aan je zang. In onze oren werkt het eigenlijk precies hetzelfde, hoe dichterbij het geluid, hoe lager de tonen klinken. Dit werkt ook op deze manier wanneer je dichterbij de microfoon zingt. Door te ontdekken wat het proximity effect is en er gebruik van te maken tijdens het zingen of het opnemen van je zang zorg je ervoor dat je stem meer diepte en warmte krijgt. Als je al van nature een volle stem hebt is het niet echt nodig gebruik te maken van dit effect. Het is wel erg handig als je een wat "dunnere" stem hebt die je graag wat meer volume wilt geven en voller wilt laten klinken.

Het daadwerkelijke effect van het gebruiken van het proximity effect is bij iedere microfoon verschillend. Hierbij zijn vaak de condensatormicrofoons wat gevoeliger dan de dynamische microfoons. Uit een condensatormicrofoon haal je dus meer effect. Hierbij is ook het verloop van de microfoon belangrijk. Bij een aantal microfoons valt namelijk het gehele proximity effect weg wanneer je wat meer afstand neemt van je microfoon terwijl je zingt. Bij andere, dit zijn voornamelijk de wat duurdere condensatormicrofoons, verloopt het effect een stuk meer geleidelijk naarmate je afstand neemt van je microfoon. Probeer het proximity effect uit te voeren op een aantal verschillende microfoons en bepaal voor jezelf welke microfoon voor jou en jouw stem het beste resultaat oplevert. Daarnaast is het ook goed om te gaan bepalen in hoeverre je gebruik wilt maken van het proximity effect in jouw zang.

Naast de afstand van je microfoon en het verloop, gaan we het ook met je hebben over het bereik van je microfoon. Hoe ver kan en wil je verwijderd zijn van de geluidsbron en nog steeds een acceptabel en voldaan geluid produceren? Wanneer je bijvoorbeeld in een studio staat dan wil je waarschijnlijk een groot bereik hebben omdat je zo de bewegingsvrijheid hebt terwijl het geluid goed blijft. Wanneer je repeteert wil je waarschijnlijk een kleiner bereik hebben zodat je microfoon niet alle geluiden van eventuele instrumenten en andere geluiden om je heen oppikt. Wanneer je live gaat optreden zal je er een beetje tussen in gaan zitten zodat in iedere situatie je geluid optimaal blijft en goed te beluisteren.

Ga je tijdens het repeteren en optreden steeds dezelfde microfoon gebruiken of juist niet? Dit is een vraag die je je vast wel zult stellen op dit moment. Het antwoord is niet zo eenvoudig. Zo kleven er aan zowel steeds dezelfde microfoon of steeds een andere voor-en nadelen. Het gebruik van één en dezelfde microfoon in iedere situatie zorgt ervoor dat je altijd een zelfde geluid als zanger of zangeres produceert. Dit kan prettig zijn en dus een voordeel. Zo kan je dus kiezen voor een middenweg microfoon die voor alle situatie wel geschikt is. Daar tegenover staat dat er ook nadelen kleven aan steeds dezelfde microfoon gebruiken. Als je een fijne condensatormicrofoon hebt gevonden die geweldig is tijdens optredens met een mooi verloop in bereik en het proximity effect optimaal benut, zal deze heel anders klinken wanneer je de studio in gaat. Dit komt door de gevoeligheid van de condensatormicrofoon. Dit zal ervoor zorgen dat het geluid veel sneller gaat rond galmen dan wanneer je een andere microfoon kiest in de studio of repetitieruimte. Je kan voor het repeteren dan beter kiezen voor een dynamische microfoon. Eigenlijk zou het zover niet moeten komen, dat je microfoon het geluid gaat rond galmen. Weet je waarom? Als je al zo hard in je microfoon moet brullen om boven de instrumenten of het geluid van de band uit te komen dan is dit enorm slecht voor je gehoor! Hier hebben we ook een blog over geschreven: Zanger in een band. Hoe kom je boven de band uit?

Wanneer je al zanglessen volgt of er misschien over nadenkt om zangles te gaan volgen is het aan te raden om de focus eerst volledig te leggen op het ontwikkelen van je stem. Je stem leren kennen en je grenzen leren is hierbij belangrijk. Heb jij een volle stem of misschien een wat minder volle? Hoe is je bereik? Welke toonhoogte kan jij bereiken met je stem? Dit zijn allemaal dingen die je leert ontdekken tijdens het volgen van zangles. Daarnaast is het natuurlijk ook altijd erg belangrijk om je stem en je stembanden goed te verzorgen en zuiver te leren zingen. Wanneer je eenmaal op een punt beland bent waar je je stem door en door kent, de grenzen en vrijheid van je stem kent en zuiver kunt zingen dan kan je gaan kijken naar wat het proximity effect jouw geluid en stem te bieden heeft.