Heel veel zangers en zangeressen zullen kunnen beamen dat veel zang niet vanaf de eerste opname perfect kan worden opgenomen. Ook is het vaak zo dat tijdens de eerste take zachter of harder gezongen wordt dan tijdens de tweede take. Wanneer je een goed klinkend muzieknummer wilt maken zal je de zang daarom hier en daar wat moeten bewerken. Hoe je dat doet? In dit blog geven we je 5 belangrijke tips voor zang om op te nemen en te editen zodat je binnen no-time een professionele song hebt geproduceerd die fantastisch is om te luisteren! Lees je mee?
5 tips voor zang opnemen
Tijdens het maken van muziek worden verschillende trucs gebruikt door producers om zo de allermooiste vocals te verkrijgen. Opnametechnieken zijn overigens ook belangrijk om bijvoorbeeld verschil in volume in de mix op te lossen. Het mixen van muziek op zichzelf is een heel fascinerend proces, welke erg belangrijk is om een goede song te kunnen produceren. Maar er is nog iets wat nóg belangrijker is dan het mixen, het bewerken! Hieronder lees je 5 belangrijke tips voor zang opnemen en hoe je de geleerde tips in de praktijk kunt gaan brengen.
Zang opnemen en editen
Als je zelf je zang op wilt nemen dan is eigenlijk alles wat je nodig hebt, een goede (USB-)microfoon, een audio-interface en een DAW-software. Hiermee kun je in principe genoeg om je zang op te nemen en te bewerken, oftewel editen! Door ieder stukje zang op te nemen op een andere spoor in je DAW-software zal je merken dat het op deze manier veel eenvoudiger en overzichtelijker is om de zang achteraf te kunnen bewerken. Dit is dan ook de eerste tip; Zorg ervoor dat ieder stukje zang, dus de (eventuele) intro, coupletten, de bridge, het refrein en de (eventuele) outro, ieder op een apart spoor worden opgenomen. Of wanneer je vocals aangeleverd krijgt, deel deze dan op deze manier op in delen. Dit bespaart je veel tijd en gedoe achteraf wanneer je de vocals wilt gaan bewerken en editen tot een mooi samenhangend geluid. Dit wordt ook wel organizing genoemd.
Bewerkingstechniek comping
Een van de belangrijkste vocaltechnieken om te leren is comping. Door deze techniek toe te passen op je muziek is het mogelijk de meest succesvolle delen van de zang te scheiden van de mindere delen en de beste delen samen te voegen tot één geweldige sound. Ook al heeft de zanger of zangeres alleen maar fantastische vocals geleverd, is het nog steeds altijd handig deze techniek te gebruiken om het allerbeste uit een nummer te halen! Hierbij is het belangrijk dat ieder stukje zang meerder keren wordt opgenomen om zo de beste stukjes aan elkaar te kunnen lijmen als het ware, want dat is wat je met de bewerkingstechniek comping doet. Hoe doe je dat dan? Dat comping? Over het algemeen kies je gewoon de beste stukjes van de zangopname en kopieert deze naar een nieuwe track. Zorg er hierbij voor dat je voor kopiëren kiest en niet voor knippen en plakken en stukjes verwijderd, want het kan altijd zijn dat je van gedachten veranderd en toch een ander stukje wilt hebben om de track compleet te maken! Zorg er ook voor dat je de songteksten bij de hand hebt zodat je niet in verwarring kunt raken.
Cuts maken. Hoe dat je dat?
Wanneer de vocals zijn opgenomen of aangeleverd en je hier de organizing en comping op hebt uitgevoerd, is het tijd om achtergrondruis te gaan verwijderen. Dit kan van alles zijn, zoals het geruis van de computer of laptop tot aan het aansluiten van de koptelefoon aan de ingang van de audio-interface bijvoorbeeld. Het kunnen ook ongewenste achtergrondgeluiden zijn zoals clicks of geluid van buitenaf. Er zijn een aantal technieken om van ruis en andere geluiden op de opname af te komen. Zoals cross-fading. Tijdens het bewerken kies je dan voor cross-fading tussen de vocale delen die je hebt gekozen in het stadium van het verlengen. Door alle stille delen en delen met achtergrondgeluid uit te snijden zal je het geluid flink verbeteren op professioneel niveau. Hierbij is het wel goed om te onthouden om hier niet in door te slaan, het is namelijk vrij snel gebeurd dat je van een goede opname een onnatuurlijke opname maakt. Zo is het bijvoorbeeld niet nodig om alle ademhalingen uit te snijden. Doe dit daarom ook niet, mensen willen een menselijk geluid horen en niet een onnatuurlijk klinkend robotgeluid! Met vocal-editing kan je clean cuts maken en vermijd je clicks tussen fragmenten. Er zijn meerdere opties om die clicks te vermijden, namelijk fading aan het begin en einde van iedere clip of korte overgangen in de verbindingsklemmen. In deze stap kun je ook aan de slag met timingsproblemen in de vocals, bijvoorbeeld de momenten dat de zanger of zangeres eerder of later begon.
Volume aanpassen
Tijdens het bewerken en het beluisteren van je opname(s) heb je waarschijnlijk wel gemerkt dat bepaalde delen luider zijn dan de andere. Dit is bijna niet te voorkomen tijdens het opnemen van zang. Dit komt omdat het op een natuurlijke wijze wordt opgenomen en in verschillende tonen en klanken. Het is nu aan jou om er een mooi samenhangend geheel van te maken zonder teveel volumeverschil. Luidere delen van de opname kunnen met de hand in volume naar beneden worden gehaald tijdens het bewerken terwijl de zachtere delen omhoog worden gehaald. In de DAW-software van jouw keuze kun je dit doen de fader of automatisering, afhankelijk van de opties waarover je DAW-software beschikt. Gewoonlijk is een mooi volume rond de -18dB zodat er voldoende volume ontstaat terwijl je overcompressie vermijdt door gebruik te maken van plug-ins. Hierbij is het dan ook beter om automatisering te gebruiken of om de versterking te gebruiken om de individuele vocale delen aan te passen. Zo zal er een consistentie ontstaan in het niveau van de plug-in. Door veel te oefenen en uit te proberen zal je er steeds meer handigheid in krijgen.
Doubling bewerkingstechniek
Een andere bewerkingstechniek is douobling. Met doubling zorg je ervoor dat de vocalen dieper en krachtiger klinken. Dit wordt ook wel vocal-doubling genoemd. Hier combineer je twee of meer vocale opnames van hetzelfde gedeelte van de song om zo een rijkere toon te verkrijgen met meer diepgang. Vocal-doubling kun je doen door de zang minstens tweemaal in te zingen of dit door de artiest te laten doen, maar je kunt ook het bepaalde gedeelte van de song kopiëren en deze ietwat vertragen om zo de dooubling techniek te kunnen toepassen. Het doel van doubling, ook wel double-tracking genoemd, is om een zang opname te “verdubbelen” zonder exact dezelfde kopie te gebruiken. Je wilt het tweede geluid, de double, minstens net iets anders anders te laten klinken als de hoofd zangopname omdat wanneer er gebruik zou worden gemaakt van een (bijna) identiek kopie alleen een toename in volume zal worden opgemerkt. Door op een goede manier de doubling bewerkingstechniek toe te passen zal je een mooi, gepolijst vocaal geluid verkrijgen die op goed niveau is voor commercieel gebruik.
Nog een laatste tip. De pitch
Ook al kan de zanger of zangeres die het nummer zingt nog zo goed zingen, er zullen altijd imperfecties zijn in de song. Dit is niet te vermijden en heel normaal. Soms zal je een vocale toonhoogte moeten aanpassen. Dit kan je handmatig doen, maar ook door gebruik te maken van een plug-in. Hiervoor ga je naar je DAW-software. Je kan je DAW functies namelijk gebruiken om de toonhoogte van iedere vocale opname aan te passen. In sommige DAW’s heet deze functie Flex Pitch en in een andere weer Elastic Audio. Maar in principe doen deze functies allemaal hetzelfde. In sommige DAW’s kan je zelfs een enkele knop gebruiken om de toonhoogte omhoog of omlaag te brengen waardoor het zo gepiept is. Een andere optie is door dus gebruik te maken van een plug-in. Hoewel dit tijdbesparend is, zal het handmatig aanpassen van de toonhoogte resulteren in een meer natuurlijk resultaat. Misschien is het bewerken niet het allerleukste gedeelte van het produceren, het zal er wel voor zorgen dat je vocalen en het geluid van je song klaar is om afgemixt te worden en je zult dan ook merken dat het mixen veel eenvoudiger is wanneer je werkt met afgewerkte vocalen en een mooi geluid!