Hoe word je beroemd met zingen - Online Muziek Academie
Hoe word je beroemd met zingen

Als je een beroemde zanger of zangeres wilt worden, moet je jarenlang zanglessen volgen en stemoefeningen doen om goed te leren zingen. Maar ook wanneer je (technisch gezien) niet de beste stem hebt, maak je kans op succes. Met alleen een goede stem kom je er niet, je moet ook aan een aantal andere aspecten weten te voldoen wil jij beroemd worden met zingen. In dit artikel vind je zes punten waar je aan moet werken, als jij een beroemde zangeres of zanger wil worden.

1. Je stem

Veel mensen gaan ervan uit dat je, om een professionele zanger te zijn, een stem moet hebben als Beyoncé. Eén die glazen doet breken en het dak eraf blaast. Dit zou zeker leuk zijn, maar het is niet essentieel voor bekendheid. Soms werkt het zelfs in je nadeel. De wereld heeft tenslotte al een Mariah Carey, Adele, Christina Aguilera en honderden andere professioneel getrainde, vrijwel perfecte vocalisten. Er zijn tal van populaire zangers die niet over de beste stem beschikken, neem bijvoorbeeld Jennifer Lopez, de mannen van One Direction en Katy Perry. Toch zijn ze allen grote en succesvolle popsterren. Onthoud dus dat je natuurlijk wel lessen moet volgen en stemoefeningen voor zingen moet doen, maar dat niet alle popliedjes de beste zangkwaliteiten vereisen om een hit te worden!

2. Je artiestennaam

Wanneer je je naam als zanger kiest, moet je hier goed over nadenken. Je doet er als het goed is je hele zangcarrière mee. Je artiestennaam moet opvallen en gemakkelijk te onthouden zijn. Het zou het soort naam moeten zijn dat muziek verkoopt, maar ook voor andere doeleinden kan worden gebruikt, omdat je nooit weet of je het bij zingen gaat houden. Je naam is je handelsmerk en hoewel deze nú misschien nog geen miljoenen waard is, kan dat eventueel wel gebeuren. Sommige artiesten kiezen ervoor hun voornaam te gebruiken, terwijl anderen iets nieuws verzinnen. Doe wat voor jou goed voelt, maar zorg wel dat je naam origineel, opvallend en niet te moeilijk is.

3. Je eigen stijl

Heb je ooit op een muziekfestival of een concert iemand voorbij zien lopen waarvan je meteen dacht: “die is muzikant!”. Lag dat aan hun kapsel? Hun kleding? Hun totale vibe? Misschien hun tatoeages en accessoires? Denk eens na over wat aan hen opviel, en bekijk ook wat populaire muzikanten zo herkenbaar maakt. Hoe kun je dit in je eigen stijl omzetten? Als muzikant die beroemd wil worden, moet je een eigen stijl hebben. Hoe die stijl eruitziet verschilt van persoon tot persoon. Misschien heb je een uniek kapsel of een bijzondere haarkleur. Of misschien past het bij je om één kledingkleur of een bepaald soort kledingstuk te dragen. Denk er niet te veel over na, dat zorgt er juist voor dat je stijl geforceerd over kan komen.

4. Je genre

Tegenwoordig betekent het specifieke genre minder voor de meeste jonge muziekfans dan “vroegah”. Je identificeren met een genre is echter nog niet helemaal verdwenen. Als je begint met muziek maken, zal je vanzelf merken dat je muziek binnen het ene of ander genre valt, of misschien in meerdere tegelijk. Dat is heel logisch. Je muziek is gebaseerd op muziek waar je van houdt en waar je zelf naar luistert, het ontdekken van je eigen muziekstijl is onderdeel van een creatief proces. Het is tegenwoordig moeilijk om op te vallen, de weg naar succes ligt vol met bands en artiesten wie het niet is gelukt om succes te bereiken. Degenen die het haalden hebben dit onder andere te danken aan hun vastbeslotenheid en doorzettingsvermogen. Vergeet dat niet.

5. Een “trademark”

Dit is een belangrijk trucje om op te blijven vallen, het zorgt ervoor dat mensen op je blijven letten. Moet het enkel gaan om je talent en de muziek die je maakt? Uiteindelijk wel natuurlijk. Maar onderweg naar succes kun je altijd andere trucjes gebruiken. Je “trademark” kan van alles zijn, zolang het je maar helpt op te vallen en je carrière bevordert. Sommige artiesten staan bekend om een afwijkende kledingstijl (Lady Gaga bijvoorbeeld), sommige staan bekend om het dragen van maskers (Slipknot, Blue Man Group) en anderen laten de buitenwereld zien dat ze vooral willen feesten (LMFAO). Het idee hierachter is dat er iets identificeerbaars wordt geassocieerd met hun muziek, waardoor er een volledig pakket rondom de artiest ontstaat.

6. Doorzettingsvermogen

Of je nu de beste zanger ooit bent of iemand die in een microfoon zingt om een boodschap te verspreiden, je hebt waarschijnlijk een lange weg voor de boeg wanneer je de muziekindustrie betreedt. Hoe origineel je ook bent, er zijn tientallen, zo niet honderden andere artiesten die óók zo origineel zijn. De belangrijkste eigenschap die je als jonge zanger of zangeres nodig hebt is doorzettingsvermogen. Afwijzingen en teleurstellingen horen erbij, maar laat je er niet door uit het veld slaan.