Zanger in een band. Hoe kom je boven de band uit?
Zanger in een band. Hoe kom je boven de band uit?
in Zangles

Zanger in een band. Hoe kom je boven de band uit?

Vind jij het als zanger of zangeres in een band ook zo lastig om tijdens repetities en optredens boven het bandgeluid uit te komen? Als vocalist kan je hier zelf iets aan doen, maar daar heb je ook zeker de hulp van de andere bandleden voor nodig. Ik denk dat iedereen die in een (amateur)band zingt op een bepaald moment tegen hetzelfde probleem loopt. Je komt gewoon erg moeilijk boven het geluid van de band uit! Dit heeft te maken met een kleine oefenruimte, die het geluid niet goed overbrengt als een professionele oefenruimte. Wanneer je niet goed kunt repeteren zal dit ook zijn afdruk nalaten op optredens. Wil je alles weten over hoe je je zang beter te horen brengt in een band? Lees dan snel verder!

Zanger in een band. Hoe kom je boven de band uit?

Wanneer je gewend bent om in een kleine oefenruimte te repeteren waar je jezelf niet goed kan horen boven de band uit, is het funest voor je zangprestaties op het podium! Wanneer je dan ineens op het podium staat zal het voelen alsof je ineens een heel ander instrument speelt dan dat je gewend bent! Het is erg belangrijk om dit probleem met je bandleden te bespreken en het duidelijk te maken dat het erg belangrijk is om jezelf te horen zingen. Er moet een mooi harmonieus geluid zijn tussen de zang en het overige bandgeluid. Misschien zullen je bandleden dit niet zo eenvoudig begrijpen, het is dan ook niet hun schuld. Maar het is wel erg belangrijk om er samen aan te werken, als band. Het is namelijk niet enkel jouw probleem of hun probleem, nee. Het is jullie gezamenlijke probleem!

Repeteren in een kleine ruimte

Wanneer je enkel toegang hebt tot een kleine of in ieder geval niet al te grote ruimte, zoals de meeste bands, is het vaak lastig om de juiste opstelling voor de band te vinden. Veel bands maken gebruik van de kleinere ruimte door op te stellen in een cirkel. Dit is misschien handig als het om communicatie gaat tijdens het repeteren, maar voor het geluid is deze opstelling helaas niet al te best te noemen. Als het zou kunnen is de ideale opstelling de podiumopstelling, maar dit is vaak lastig als je repeteert in een kleine ruimte. Het nadeel van het repeteren in een soort cirkel is dat het het geluid van de band niet ten goede komt. Daarnaast repeteren veel bands met een veel te hoog volume. De reden hiervan is dat veel muzikanten in bands onvoldoende getraind zijn om hun eigen individuele geluid uit het bandgeluid te pikken. Daarom draaien ze het volume omhoog van hun versterker of een dergelijk geluid apparaat om zo zichzelf beter boven de band uit te horen. Je begrijpt wel dat als ieder bandlid zijn of haar individuele volume omhoog draait om zichzelf te kunnen horen er een chaos van geluid ontstaat. 

Spelen met een lager volume

Bij gitaristen ligt er een kern van waarheid in het spelen met een hoog volume. Dit omdat buizenversterkers pas vanaf een hoger volume karakter geven aan het geluid van de gitaar. Dit kan je eenvoudig oplossen door een power attenuator aan te schaffen. Dit handige apparaat zorgt ervoor dat je als gitarist op een lager volume kunt spelen zonder het karakter kwijt te raken! Naast dat veel bands hard geluid produceren doordat zij in een kleinere oefenruimte repeteren, is er ook nog het gevoel willen hebben van een optreden. Dat is vaak ook een reden voor té hard spelen tijdens repetities. Daar is echter maar één oplossing voor: ga optreden! Ga proberen optredens te regelen voor je band. Ten eerste heeft de band dan niet meer het gevoel te moeten repeteren alsof ze op een podium staan omdat er optredens gepland staan waar er harder gespeelt kan worden. En ten tweede is optreden erg goed voor de ervaring van de band. Het is namelijk echt zo dat oefening kunst baart, maar ervaring op het podium is ook zeker belangrijk als band. Bovendien kan dit een reden zijn om met minder volume te gaan repeteren!

Zanger in een band

Sowieso is altijd spelen op een hoog volume erg slecht en kan dit voor blijvende gehoorschade zorgen. Iets wat je echt niet moet willen! Daarnaast is het erg lastig voor de vocalist oftewel zanger of zangeres in de band om steeds maar boven het bandgeluid uit te moeten brullen. Dit is overigens ook erg slecht voor de stembanden natuurlijk! Om goed te kunnen zingen is het belangrijk dat je jezelf hoort zingen. Natuurlijk kan je proberen te repeteren met de zanginstallatie op een zo hoog mogelijk volume, maar dit bevordert zeker niet het geluid van de band en een harmonieus geluid. Daarnaast zorgt dit ook vaak voor zogeheten feedback. Het rond galmen van de zang. Dit is vooral het geval in kleinere oefenruimtes. En wat ga je doen als de volumeknop van de zanginstallatie niet meer omhoog kan? Dan ga je uiteraard harder zingen om boven de band uit te komen en dat is dus niet de bedoeling! Bij Pop en Rockmuziek wordt er veelal met compressie gezongen. Doordat er gebruik wordt gemaakt van deze kenmerkende manier van zingen kan eigenlijk de volumeknop van je stem maar tot 7 op de schaal van 10. Als je harder gaat zingen dan deze figuurlijke 7 is dit erg schadelijk voor je stem. Zeker wanneer je dit iedere repetitie moet doen! Als je echt niet zachter wilt of kunt zingen is belten een manier van zingen die je kan proberen. Dit is een meer schreeuwend of krijsend geluid. Dit moet echter wel een persoonlijke keuze zijn en niet een gedwongen keuze! Het is altijd beter om het volume omlaag te brengen, want hoe je het ook went of keert, door met een te hoog volume te repeteren zal je vast en zeker in de problemen komen tijdens optredens. Dit omdat dan het geluid tijdens een optreden zo enorm verschilt van het repetitie geluid dat de bandleden en vooral de vocalist helemaal de mist in gaat.

Zingen tijdens optredens en repetities

Het is de bedoeling dat je als vocalist in een band net zo lekker en op hetzelfde volume kunt zingen tijdens optredens als tijdens repetities. Maar hoe bereik je dat? Door rekening te houden met meerdere factoren. Het volume van de band moet in ieder geval altijd aan de zang worden aangepast en niet andersom. Als je het maximale volume van de zang pakt dan is dit ook weer de maximale volume van de zanginstallatie. Daar haal je het maximale volume van de akoestische zangstem en de feedbackgrens vanaf en daar heb je het maximale volume van hoe de bad zou moeten spelen. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar als je als band echt een goed geluid wilt hebben en gehoorschade en stemschade wilt voorkomen is dit the way to go! 

Invloeden op het volume van de band

Misschien dat het je verbaast, maar het volume van je stem heeft weinig invloed op het maximale volume van het bandgeluid tijdens repetities. De feedbackgrens daarentegen juist veel meer! Hoe ver kan het volume worden opgeschroefd voordat de zang gaat rond galmen? Dit wordt door meerdere factoren bepaald. Zoals de klankkleur van de zanginstallatie. Als de zanginstallatie een wat schellere klank heeft heb je al eerder kans op feedback. Door je zanginstallatie goed af te stellen verlaag je de kans op feedback. Daarnaast heeft de grootte van de oefenruimte en de bekleding van de ruimte ook invloed op de feedbackgrens. Je zou een kleinere oefenruimte bijvoorbeeld kunnen bekleden met dempend materiaal om zo de feedbackgrens te verhogen. Ook de keuze van een juiste microfoon heeft invloed op de feedbackgrens. 

Naast bandlid ook teamplayer

Als je in een band speelt is het belangrijk dat je ook een teamplayer bent. Naast het kijken naar het maximale volume van de zang is het uiteraard ook belangrijk dat de rest van de band op een lager volume gaat (leren) spelen! Hier komt teamspirit wel even om de hoek kijken, want als bandlid moet je dan wel bereid zijn om zachter te gaan spelen om het geluid ten goede te doen. Als je in een band speelt of zingt ben je onderdeel van een team. Een muzikant die niet bereid is om voor de verbetering van het bandgeluid en ter voorkoming van gehoorschade en zang schade zijn volume omlaag te brengen is absoluut geen teamplayer! Misschien kan je dan beter solo gaan. Er zijn ook goede technische maatregelen die genomen kunnen worden om het bandgeluid te verbeteren. Allereerst de opstelling. Kijk naar het volume van de gitaarversterker, deze staat vaak veel te hard en hierdoor gaan de andere bandleden ook harder spelen om het volume van de gitaar te evenaren. Vaak staat de gitarist voor de versterker waardoor hij of zij eigenlijk zichzelf het minst goed hoort. Het is namelijk zo dat je het geluid van de versterker het beste hoort als je je ervoor bevindt . Verplaats dus ten eerste de versterker zodat het geluid door iedereen in de band beter te horen is. Gebruik ook geen gitaarversterker met een losse topkast. Deze hebben een veel te hoog volume voor een oefenruimte! Het is het beste als de gitarist met zijn gezicht naar de versterker staat, op een paar meter afstand. Het hoeft ook geen argument te zijn dat de gitarist dit niet wilt omdat hij zo niet bij zijn knoppen kan, want over het algemeen kan je die knoppen tijdens repetities en optredens ook het beste met rust laten. Ook geldt hetzelfde voor de zanger of zangeres en de zanginstallatie. Deze plaats je het liefst recht tegenover de vocalist. Plaats ook de microfoon niet te dicht bij een instrument. Het geluid van het instrument zal hierdoor onbedoeld versterkt worden.