Podiumpresentatie | OnlineMuziekAcademie.nl
arrow_drop_up arrow_drop_down

Wát je speelt of zingt en de manier waaróp je iets speelt of zingt, zijn belangrijk, maar daarnaast zijn ook je uitstraling en podiumpresentatie heel belangrijk. Podiumpresentatie betekent: je bewust zijn van wat je uitstraalt op het moment dat je op een podium staat met een publiek tegenover je. Het begrip is heel breed en omvat alles van de juiste voorbereiding en het contact maken met het publiek tot de expressie en de focus tijdens je optreden.

Vanzelfsprekend, zul je denken……maar: is dit daadwerkelijk zo? Jouw publiek komt voor het totaalplaatje en daar hoort dus meer bij dan alleen het luisteren naar muziek. Ben jij je ten volle bewust van de manier waarop jij je voorbereidt op een optreden, hoe je het podium betreedt, hoe jouw interactie is met je publiek en hoe je het applaus in ontvangst neemt na afloop? Lees verder en ontdek de tips die je helpen om je zelfverzekerder te voelen en waardoor je je optredens tot een next level zult weten te brengen.

Podiumpresentatie in drie niveaus

Je kan podiumpresentatie in drie niveaus verdelen. Zie het als drie zaken die ervoor zorgen dat je wat jij wilt overbrengen met je muziek ook daadwerkelijk kan overkomen. Denk bijvoorbeeld aan podium opstelling, aankondiging, kleding en houding.

  1. Laagste niveau: In het ergste geval maak je hierin niet de goede keuze. Je wilt bijvoorbeeld een dansend publiek. Maar de hele band staat als de zogezegde ‘zoutzak’ achter zijn muziekstandaard zijn partijen te spelen. Of de front-zanger staat constant met zijn ogen dicht en heeft hierdoor geen contact met zijn publiek. De keuze over of je beweegt en hoe je beweegt is cruciaal.
  2. Middelste niveau: Wanneer je muziek en de daarbij behorende bewegingen etc. klopt kan zijn dat de algemene presentatie – zoals je kleding, woorden tussen de nummers door – je optreden niet ondersteund. Denk bijvoorbeeld aan opzwepende muziek maar tussendoor een zeer intonatie loos woordje te voeren of deze te lang maakt. Beiden moeten een gelijke waarde hebben
  3. Hoogte niveau: In het beste geval ondersteund je podiumpresentatie je muzikale boodschap. Door hier veel aandacht aan te besteden zet dit daadwerkelijk kracht bij aan de performance.

Misverstand:
Het is niet zo wanneer je aan je podiumpresentatie aan het werken bent je jezelf moet veranderen in een snel babbelende presentator. Mensen willen jou persoonlijkheid zien. En als deze wat verlegen is, is dat prima. Publiek ziet wanneer iets echt is of geacteerd. Wanneer je bijvoorbeeld nerveus bent, mag dat best gezien worden. Als je het meer deelt met je publiek en er zelf niet te negatief over doet. Overigens worden je zenuwen vanzelf minder. Het totaalpakket moet dus kloppen en jouw muzikale boodschap onderstrepen:

Boodschap <> repertoire <> uitvoering/interpretatie < > podiumpresentatie

Voorbereiding

Het spreekt misschien voor zich: een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg ervoor, dat je je muziek en teksten uit je hoofd kent, zodat je je daar geen zorgen om hoeft te maken en extra aandacht kunt besteden aan je presentatie. Maak een professionele indruk met goedwerkende apparatuur en eventuele accessoires. Kom op tijd aan op de locatie, zodat je je op je gemak klaar kunt maken en kunt focussen op wat komen gaat.

Ga je binnenkort ergens optreden, dan is het handig om van tevoren al eens een kijkje te gaan nemen op de locatie. Je krijgt dan een goed beeld van de beschikbare ruimte en kunt daar je act, indien nodig, op aanpassen. Bedenk vooraf ook hoe je je optreden wil beginnen: sta je al op het podium, of kom je op als de muziek begint? Of, wanneer je met een band optreedt, in welke volgorde gaan jullie de bühne op?

Maak contact met je publiek

En dan sta je daar, op het podium. Je kijkt de zaal in en ziet….niets, door de felle lampen die recht in je gezicht schijnen. Maar je publiek ziet jou wel, heel goed zelfs, dus maak meteen contact met de mensen. Beperk het kijken, begroeten en praten niet tot de bezoekers op de voorste rijen, betrek er ook de mensen achterin de zaal bij. Dit doe je door je bewegingen groot en wijds te maken. Gebruik de volledige ruimte die het podium je biedt.

Expressie

Jij vertelt het verhaal van je muziek of je tekst. Wees je bewust van dit verhaal en de manier waarop jij het tot leven brengt. Leef je daarom in in het verhaal en pas je bewegingen daarop aan, ook tussen de coupletten in. Zorgt dat je publiek geboeid blijft kijken, zodat je weet, dat ze naar je zullen blijven luisteren. De kunst is, om het ook weer niet te overdrijven: een krachtig liedje moet met kracht gebracht worden, maar een rustig nummer daarentegen vraagt kalme zang, bewegingen en mimiek. Als het een tekst of muziekstuk is, waar een bijzonder verhaal aan vast zit, deel dit verhaal dan met je publiek. Maar wat je ook doet, doe het met overtuiging en als je publiek een feestje bouwt, feest dan gewoon met ze mee. Zorg er wel voor, dat je de focus op het publiek blijft leggen en niet op je mede-bandleden.

Houd de aandacht vast

Soms duurt het wat langer, voor je je publiek mee krijgt; verslap dan niet, maar blijf alles geven. Dat geldt ook, wanneer er tijdens het optreden iets mis gaat: blijf doorspelen en je zult zien, dat het publiek er meestal niets van merkt. Houd je publiek geboeid en alert. Dit kun je doen door voor afwisseling op het podium te zorgen, bijvoorbeeld door soms van plek te wisselen. Houd de pauzes tussen de nummers kort, zodat je de aandacht vast houdt. Valt er (om wat voor reden dan ook) toch een langere pauze, zorg dan, dat je iets hebt waarmee je de bezoekers even bezig kunt houden.

Wees, als het optreden erop zit, niet te bescheiden. Geef je publiek de gelegenheid je te complimenteren en blijf met de mensen in contact tijdens het applaus. Kijk ze aan en bedank ze, in plaats van zomaar weg te lopen.

De ruimte durven te gebruiken, op een ontspannen wijze de regie houden en daarbij de interactie met het publiek niet uit het oog verliezen, dat is waar het om draait bij podiumpresentatie.

Imago

Sommigen zullen zich minder of niet bezig houden met het imago maar het is wel goed er eens even bij stil te staan.

Een definitie van imago is:

Imago is het beeld dat van een persoon, instelling, of bedrijf bestaat. Als een imago een grote bekendheid geniet bij een doelgroep, publiek of relatie kan dit zowel positieve als negatieve gevolgen met zich meebrengen.

Niet alleen je muziek bepaalt je imago. Het is ook hoe jij je kleedt, gedraagt op en van het podium, je lay-out van je CD’s of ander promo-materiaal. Ook als bandje of als duo kan of wil je iets uitdragen. Een groot deel van je imago kan je beïnvloeden en dus zelf creëren.

De muziekindustrie is vaak opzoek naar een persoon met een bepaald imago te bijvoorbeeld populair is of kan worden. Sommige artiesten laten zich een volledig imago aanmeten voordat ze verdere bekendheid gaan verwerven. Anders ontwikkelen dat terloops. De één bewust, de ander onbewust.

Een goed voorbeeld van een artiest die op de achtergrond in de muziekindustrie al wel actief was als songwriter en producer maar pas aan een imago begon te werken toen zij zelf ging optreden is Lady GaGa. Je zou het een alter-ego kunnen noemen. Het kan de reden zijn dat ze niet haar eigen naam gebruikt, maar dat Lady GaGa de extravagante kant is van Stefani Joanne Angelina Germanotta.

Er is ook een deel minder beïnvloedbaar, de media. Of het nu lokale bekendheid is of nationaal of internationaal, de media zal eens over jou of je band schrijven. Vaak zullen dit netjes gekozen woorden zijn indien het geen hoog kwaliteit optreden was en mooie lovende woorden als het dit wel was. Sommige artikelschrijvens zijn minder genuanceerd en uiten hun persoonlijke smaak en mening zonder verzachtende omstandigheden. Dit kan vaak hard aankomen en je imago schaden. Een neutrale schrijver correspondeert netjes dat wat er dat optreden gedaan is.

Bij grotere bekendheid kan je hulp krijgen hoe om te gaan met kritiek in de media. Of hoe je je het beste kan gedragen voor een camera om je imago te behouden.

Waarom een imago?

Belangrijk is dat je imago daadwerkelijk bijdraagt en body geeft aan wie jij bent.

Let op: Wie je bent, niet wie je wilt zijn of lijken.

Een imago kan je helpen een bepaald publiek beter aan te spreken. Een goed voorbeeld is het trio K3. In alles wat zij doen dragen zij hun boodschap uit. Hun volledige imago is gevormd om de muziek heen.
Al zullen de meiden van K3 niet privé in zuurstokroze jurkjes lopen en twee paardenstaartjes voelen zij wel een voorliefde voor de muziek, elkaar en hun publiek. Hierdoor ligt het dus toch dicht bij hen en komt hun podiumpresentatie over als echt.

Je kan ook denken aan het commerciële belang. Wanneer je publiek weet te bereiken door alle uniform naar buiten te brengen en hierbij gekeken wordt naar de vraag vanuit de omgeving helpt het juiste imago bij je carrière. Om K3 als voorbeeld te behouden zou het vreemd zijn als de dames van K3 continu in hun privé sferen uitingen doen als ‘hekel hebben aan kinderen’ of half naakt rondlopen.

Checklist bij podiumpresentatie

Een checklist om te weten waar je op letten kan.

  • De setting: Wat voor zaal is het en wat voor publiek? Dansend of zittend of beide?
  • De boodschap: Wat is de boodschap van het optreden? Gaat het om de beat, de tekst, de intimiteit of juist de power.
  • Set lijst: Hoe is de opbouw van de muziek? Bouwen ze op naar meer krachtige muziek of juist andersom of door elkaar. Passen de ballads, als ze er zijn, in de set.
  • Kleding: Is er speciale aandacht aan besteed? Past het bij de boodschap en is het functioneel. Voegt het iets toe over de muziek of de persoon. Is het een eenheid of verschillend.
  • Podium opstelling, belichting, geluid: Zien de bandleden elkaar en is er contact met elkaar en het publiek. Kan je alles voldoende zien, bewegen de lichten, dimmen ze of worden ze feller en op welk moment. Is de geluidsbalans goed van alle zangers en instrumentalisten waar je ook staat.
  • Houding en beweging: Wordt er bewogen, en door wie en op welk moment? Past het bij het nummer, de algehele show. Hoe zijn de gezichtsuitdrukkingen, is er contact met het publiek
  • Het publiek: Zitten ze of staan ze? Past dit? Is er interactie of juist niet.
  • Aankondiging: In welke taal wordt er gesproken, is het tussen elk nummer? Komen de nummer snel achter elkaar of is er pauze. Kan je het verstaan, is het stijf of losjes. Worden er mensen bedankt, wanneer en wie? Worden er mensen voorgesteld en door wie? Wat zeggen ze over hen.
  • Opkomst en afsluiting: Hoe komt de band op en af? Wat doen ze als er pauze is. Wordt er gebogen?

Observeren komt vaak terug in het volgen van zanglessen. Kijk hoe anderen dit doen. Lees je desnoods in op internet of vertaal de teksten. Zie hoe artiesten hun boodschap brengen en of deze gelijk loopt aan wat er om hen heen gebeurd.

Stap uit de coulissen, het podium op, geniet en laat je publiek genieten

Reactie plaatsen