Zorg voor je stembanden met deze tips - Online Muziek Academie
Zorg voor je stembanden met deze tips
in Zangles

Zorg voor je stembanden met deze tips

Wanneer je van zingen houdt dan doe je vast veel stemoefeningen om je zang op orde te houden. Maar niet alleen oefeningen dragen bij aan jouw zangcapaciteiten, het is ook heel belangrijk om rekening te houden met het verzorgen van de stembanden. Of je nu een gevorderd zanger(es) bent of juist net begint: ook in het dagelijks leven kun je rekening houden met een boel aspecten om je stembanden tiptop in orde te houden. Stemoefeningen voor zang kun je een stuk beter uitvoeren wanneer je stembanden sterk en gezond zijn.

Je hebt vast wel eens ervaren dat je na een avond veel praten, zingen, of een avond in de kroeg een schorre stem en droge keel hebt. Soms gaan je stembanden zelfs pijn doen. Wist je dat je stembanden een spier zijn? Je kunt ze dus trainen om krachtiger te maken. Overigens moet je hier wel een beetje voorzichtig mee zijn, overbelasting van de stembanden komt ook regelmatig voor. In dit artikel zetten we daarom een aantal tips op een rijtje, waarmee je je stembanden kunt trainen, gezond houdt en niet overbelast.

De eerste tip is misschien heel voordehand liggende, maar daarmee niet minder belangrijk. Roken irriteert je stembanden en alcohol droogt ze uit. Zowel roken als alcohol zijn ook niet goed voor je immuunsysteem, waardoor de kans groter is dat je sneller een verkoudheid of keelontsteking oploopt. Neem trouwens nooit een pepermuntje of muntthee wanneer je last hebt van je stembanden, dit droogt ze alleen maar uit.

Je stembanden zijn ontwikkeld om op normale toon te praten. Wanneer je wil zingen kun je je stembanden trainen om meer bereik te creëren. Doe dit overigens nooit door te gillen, schreeuwen of fluisteren. Dit zet zoveel directe druk op de stembanden waardoor ze alleen maar geïrriteerd kunnen raken.

Dit geldt eigenlijk voor heel veel gezondheidsgebieden, maar ook zingen gaat je gemakkelijker af wanneer je gezond en fit bent. Het is daarom belangrijk dat je elke dag genoeg voedingsstoffen zoals vitaminen en vezels binnenkrijgt. Deze vind je voornamelijk in fruit, groenten en volkorenproducten. Ook is beweging goed. Een goede conditie zorgt er daarnaast voor dat je longen meer aankunnen, waardoor ook zingen gemakkelijker wordt.

Veel mondwaters bevatten alcohol. Dit is heel goed voor de hygiëne van de mond, alcohol is tenslotte ontsmettend. Een groot nadeel voor je stembanden is echter dat alcohol je lichaam uitdroogt. Kies er daarom voor om te gorgelen met water, en voeg hier eventueel wat keukenzout aan toe.

Wanneer de lucht in je kamer te droog is, kan dit ervoor zorgen dat je stembanden langzaam uitdrogen. Je hoeft natuurlijk niet direct een luchtbevochtiger aan te schaffen, dit product is vrij duur. Wanneer de lucht in de kamer te droog is kun je bijvoorbeeld een bakje met water op de verwarming plaatsen, de was binnen drogen, een natte handdoek ophangen of veel planten in de kamer zetten.

Pittig eten zorgt voor extra slijm. Misschien ken je het wel: een loopneus van een hete Surinaamse maaltijd of slijm in je keel wanneer je een chilipeper in je avondeten verwerkt. Dit is niet goed voor je stembanden en kan er ook voor zorgen dat je stem overslaat. Niet handig wanneer je probeert te zingen.

Water is absoluut essentieel om je stembanden gezond te houden. Omdat één van de grootste problemen omtrent de stembanden uitdroging is, is het heel belangrijk om genoeg water binnen te krijgen op een dag. Heb je dorst? Dan is dit een teken van je lichaam dat je niet gehydrateerd genoeg bent. Probeer dorst dus altijd voor te zijn.

Wanneer je verkouden bent of een kriebelhoest hebt, lijkt deze tip soms wel onmogelijk om uit te voeren. Toch adviseren we ten zeerste om hoesten, kuchen en het schrapen van de keel te mijden. Je stembanden worden namelijk ruw tegen elkaar aan gewreven waardoor júist meer irritatie ontstaat. Probeer te neuriën, slikken of wat water of thee met honing te drinken.