Page content

article content

Zingen en ademhaling, hoe haalt je het beste uit je ademhaling?

Ademhalen is normaal iets waar je niet op let. Het gaat volledig automatisch. Behalve dan misschien als je verkouden bent. Dan kom je erachter dat ademhalen best veel moeite kan kosten. Ook wanneer je intensief gaat sporten kan je opeens adem ‘tekort’ komen. Op sommige momenten moet je net even meer op je ademhaling letten.

Zo ook wanneer je gaat zingen. Tijdens het zingen ga je bewuster ademhalen. Je merkt op dat je eigenlijk te weinig tijd hebt om adem te halen tussendoor. Of dat je net wat adem tekort komt om die lange noot aan te houden.

Door je ademhaling te trainen en op de juiste manier in te zetten zal je nog mooier leren zingen.

Soorten ademhaling en welke zet je in tijdens het zingen?

Wanneer je ademhaalt zonder er over na te denken is dit vaak een combinatie van de borstademhaling en de buikademhaling. Hierbij zijn je middenrifspieren, buikspieren en de spieren rondom je ribben en sleutelbeen actief.

Bij de borstademhaling zit je ademhaling vrij hoog. Je ribben bewegen omhoog en naar voren waardoor de borstholte groter wordt.
De buikademhaling zit juist laag. Hierbij wordt het middenrif richting de buik getrokken en krijgt de buikholte ook meer ruimte. Bij het zingen kan je het beste gebruik maken van de buikademhaling. Maak hierbij gebruik van de ademsteun.

Wat is de ademsteun en hoe gebruik je die?

Zingen met ademsteun

De ademsteun is een veelgehoorde term onder zangers. Eigenlijk is de ademsteun niets anders dan het onder controle houden van de luchtstroom vanuit je longen en de luchtdruk onder je stembanden. Om dit goed te kunnen controleren speelt je middenrif een belangrijke rol. De ademsteun is een techniek waarbij je probeert de lucht langer vast te houden.

Tijdens het zingen fungeert je buik als een soort ballon. Bij het inademen verzamel je zoveel mogelijk lucht. Door gebruik te maken van je buikademhaling heb je meer ruimte om lucht te verzamelen. Tijdens het zingen krimpt je buik langzaam weer in en eindigt je ademhaling in je borstkas.

Om te voorkomen dat de lucht te snel ontsnapt span je de buikspieren en je middenrif aan. Zo kan de lucht langzamer ontsnappen waardoor je minder vaak adem hoeft te halen. Na wat oefenen kan ook jij die lange noten zingen.

Tips om je ademhaling nog verder te verbeteren

Hoe groter je longinhoud hoe beter. Sporten is daarom niet alleen gezond maar ook heel goed als je goed wilt leren zingen. Waarschijnlijk een overbodige opmerking maar roken kan je beter laten. Zo kan ook de ruimte waar je wilt zingen invloed hebben op je ademhaling. Een stoffige of benauwde kamer zal je zangstem geen goed doen.

Heb je een optreden? Zorg dan dat je goed uitgerust bent en niet te veel gegeten hebt voor je gaat zingen. Met een volle maag hebben je longen minder ruimte. Hetzelfde effect krijg je met te strakke kleding. Kies comfortabele kleding waarin je gemakkelijk, diep kunt ademhalen.

Wil je nog meer leren over zingen en ademhaling? Volg dan onze online zanglessen, de eerste 7 lessen zijn gratis!

Volg de eerste 7 zanglessen gratis
Vul je naam en e-mailadres in en ontvang de 7 gratis lessen
Wij hebben ook een hekel aan spam

Comment Section

0 reacties op “Zingen en ademhaling, hoe haalt je het beste uit je ademhaling?

Plaats een reactie


*


Klik gerust eens door onze categorieën heen: