Jouw passie is muziek maken. Je zingt, speelt in een band, bent producer of bent op een andere manier bezig met muziek. Natuurlijk superleuk, maar nu wil je weleens wat meer bekendheid krijgen om zo meer klanten te werven, samenwerkingen te kunnen aangaan of meer gezien en gehoord te worden! Muziek is overal op social media en internet aanwezig en te vinden dus daar moeten dan toch ook mogelijkheden liggen voor jou? Dat is zeker waar! Maar waar liggen deze mogelijkheden? In dit blog geven we je tips en tricks om op een goede manier met van social media en internet gebruik te maken. Lees je mee?
Muziek op internet en social media. Waar begin je?
Op social media en internet zijn er heel veel mogelijkheden en dus ook zoveel te doen! Op welke socials ben je bijvoorbeeld al actief? En heb je al een eigen pagina aangemaakt voor jou als muzikant of als band? Heb je al een pagina of heb je er zojuist één aangemaakt? Top! Dan is het nu tijd om te gaan kijken naar de interactie op je pagina. Hoe vaak post je per week? Het is zowieso aan te raden om genoeg zichtbaar te zijn op social media, maar ook niet teveel of te weinig. Jouw doelgroep moet genoeg interesse houden of krijgen om jou of je band te (blijven) volgen. Hoeveel likes of volgers heb je al op je pagina(‘s)? En hoeveel mensen reageren er? Worden je berichten gedeeld? Kijk hier eens goed naar en ga goed onderzoek doen wie jouw doelgroep precies is. Wat is hun gedrag op social media? Waar tonen zij interesse in? Hoe doen andere muzikanten het, wat posten ze en op wat voor manier is hun content op social media opgebouwd? Wat ook niet geheel onbelangrijk is, is welke “taal” je doelgroep spreekt en waar ze online te vinden zijn. Dat is allemaal belangrijk om te bekijken, je kunt hier vervolgens een mooi overzicht van maken. Pak er dan ook een schriftje of een boekje bij om je bevindingen bij te kunnen houden en later te kunnen gebruiken wanneer je ermee aan de slag wilt gaan.
Muziek op internet
Wist je dat er best een hoop verschillende websites online te vinden zijn welke allemaal gericht zijn op muziek? Typ maar eens als voorbeeld muziek website, muziek site of muziek promoten in het zoekscherm. Zo zal je een groot overzicht krijgen van diverse websites over muziek en voor muzikanten. En natuurlijk een hele hoop kansen om je muziek te kunnen promoten! Maak hier dan ook zeker gebruik van! Wanneer je een mooi overzicht hebt gemaakt van al je bevindingen op social media en internet, is het nu tijd om te kijken naar mogelijkheden en/ of kansen die je nog niet benut hebt. Maak een goed plan en omschrijf tot in de kleinste detail je doelgroep. Zet dit op papier. Wanneer je je plannen op papier zet is het ook belangrijk om bij je activiteiten doelstellingen te gaan bepalen. Wat wil je dat door dit initiatief bereikt wordt? Door realistische doelen te stellen wordt het gemakkelijker om je focus op je plannen te houden. Bovendien vergroot je je kans om succesvol te zijn!
De juiste content creëren
Wat geef jij je fans en wat heb je ze te bieden? Wat is de kwaliteit van je content die je fans zullen waarderen en misschien ook interesse wekt bij anderen? Content is heel makkelijk gezegd hoe jij je activiteiten omschrijft op social media en internet en omschrijft wat jij wilt laten zien op jouw social media kanalen en internet. Zo kun je denken aan posts op je social media, een welkom tekst, je bio en alle andere met woorden beschreven teksten. Daarnaast worden video´s en afbeeldingen ook als content gezien. Eigenlijk alles wat je omschrijft en laat zien online is content. Jouw content. Dus hoe ga jij jezelf neerzetten? Het allerbelangrijkste is dat je goed weet hoé je jezelf wilt neerzetten, welk beeld van jou je wilt overbrengen naar je volgers en hoe je jouw doelgroep bereikt! Je wilt natuurlijk jouw vaste groep fans en volgers iets bieden, maar je wilt waarschijnlijk ook de interesse opwekken van potentiële fans en volgers. Hoe doe je dat? Door steeds vernieuwend te blijven en voldoende online aanwezig te zijn!
Online aanwezigheid
Zoals hierboven beschreven is het erg belangrijk om voldoende online aanwezigheid te tonen, maar alleen online aanwezigheid is niet genoeg. Hoe houd je de interesse vast van je bestaande en nieuwe volgers? Hoe zorg je ervoor dat zij jou willen blijven volgen? Mensen zijn altijd online op zoek naar een vorm van entertainment of informatie. Zorg er dus voor dat jouw content uniek is en ook niet geheel onbelangrijk, relevant voor jouw specifieke doelgroep. Hoe meer uniek en relevant je bent, hoe meer dit zal worden gewaardeerd door jouw fans en volgers! Houd dit dan ook altijd in je achterhoofd. Mensen willen jou horen, jou zien. Een connectie met je voelen door jouw muziek en aanwezigheid. Ben je bijvoorbeeld in de studio bezig om te werken aan nieuwe muziek? Meldt dit dan ook aan je trouwe fans en volgers en geef ze een sneek preview. Heb je backstage beelden van een optreden? Misschien hebben mensen je optreden wel gemist en vinden ze dit enorm leuk om te zien! Deel de beelden dan ook op je socials zodat ze toch nog even mee kunnen genieten van deze mooie momenten. Daarentegen zit er waarschijnlijk niemand op te wachten om te zien wat je vanmorgen op je brood hebt gesmeerd.. Tenzij het natuurlijk een lifestyle verandering is die je ook met je fans deelt, dan kan het bijvoorbeeld wel leuk zijn om te delen hoeveel vooruitgang je hebt geboekt! Het is ook erg goed om je fans en volgers bij jouw bezigheden en gedachten te betrekken. Denk hierbij aan je content eindigen met een vraag zoals “wat vond jij van ons/ mijn optreden?” of “wat vind je van ons/ mijn nieuwe nummer/ track?”. Je kunt ook acties delen zoals kaarten winnen voor een optreden of een gratis beat bijvoorbeeld. Uit onderzoek blijkt dat de posts artikelen met een combi aan tekst, afbeeldingen en geluid of een video het meeste worden gewaardeerd.
Let’s do this!
Nu je een beetje de ins en outs weet over de mogelijkheden van jouw muziek op social media en internet, is het tijd om er iets mee te gaan doen. De beste manier om te beginnen is het gewoon te gaan doen! Ga een mooi plan opstellen aan de hand van jouw onderzoek die mooi gericht is op jouw specifieke doelgroep en ga ervoor! Kijk bij andere soortgelijke muzikanten hoe zij het aanpakken en ga voor jezelf uittesten wat wel en wat niet werkt. Alleen door het te doen zal je hier achter kunnen komen. Plan ook een moment in je doelstellingen om even alles op een rijtje te zetten en je voortgang te evalueren. Bijvoorbeeld na een paar maanden. Gaat het nog niet helemaal de kant op die je had gehoopt? Probeer dan je plan en je aanpak iets aan te pakken zodat je wél je doelen behaald! Het is erg belangrijk om in de gaten te houden wat wel en wat juist niet werkt, op welk social media kanaal of op welke site je de meeste interactie krijgt en op welke de minste. Zo kan je ook voor individuele sites of social media je aanpak veranderen. Zo voorkom je ook dat je op de site of het social media platform je volgers kwijtraakt terwijl het daar juist erg goed gaat! Check wat zinvol is en wat niet en pas zo steeds je plan aan totdat je het helemaal door hebt en het succes en de doelen behaald wat je graag wilt.