Improviseren Blue Bossa akkoorden progressie in Jazz
Improviseren Blue Bossa akkoorden progressie in Jazz

Improviseren Blue Bossa akkoorden progressie in Jazz

Wil je meer weten over improviseren Blue Bossa akkoorden progressie in Jazz? In dit artikel duiken we dieper in de wereld van Jazz progressies, maar ook hoe je bepaalde akkoorden zoals de II-V-I kunt gebruiken in andere muziekgenres. Lees je mee?

Niet iedereen is een even grote fan van klassieke Jazz muziek. Toch is het zo dat tegenwoordig overal in verschillende soorten muziek de Jazz akkoorden opduiken uit de klassieke Jazz! Muziek zoals Jazz wordt gekenmerkt door eindeloze verleggen van grenzen en experimenteren. Maar ook natuurlijk improvisatie. Hierdoor kan het wat lastig zijn om jezelf aan te leren hoe je akkoordprogressies maakt of hoe je deze in je muziek kunt verwerken.

Om te kunnen beginnen met schrijven van meer complexe muziek, gaan we in dit artikel dieper in op hoe je Jazz akkoordprogressies kunt ontcijferen. Denk hierbij aan enkele kenmerken van Jazz progressies en klassieke voorbeelden hiervan, maar ook hoe je op geheel je eigen manier groovy Jazz muziek of muziek in een ander genre kunt gaan maken. Lees snel verder!

Voordat we aan de slag gaan met akkoordprogressies is het belangrijk om te leren hoe een akkoord precies opgebouwd is. Een akkoord is over het algemeen een verzameling van drie of meer noten die behoren tot dezelfde notenfamilie of toonaard. Daarnaast worden akkoorden overigens bepaald door hoe ze tot stand zijn gekomen door gebruik te maken van mineur, majeur, verhoogd of verlaagd. Een majeur toonaard zorgt bijvoorbeeld voor een meer upbeat, vrolijk aard van een akkoord terwijl een mineur toonaard een meer mysterieus of droevig tintje aan een akkoord geeft.

In Jazz akkoordenschema's is het niet ongebruikelijk om zowel mineur en majeur door elkaar te gebruiken voor een meer expressief en complex geluid. Akkoorden en muziektheorie zijn geschreven in een taal die alle muzikanten begrijpen. Het is dan ook zeker de moeite waard je hier meer in te verdiepen en de basistheorie hierachter te leren. De volgorde van de akkoorden in een bepaalde toonaard heeft als doel een bepaald gevoel over te brengen naar de luisteraar. Hierdoor is de context erg belangrijk voor akkoordenschema's Wanneer je bijvoorbeeld drie dezelfde akkoorden in een geheel andere volgorde plaatst kan dit emotioneel en kwa gevoel heel anders uitpakken.

Romeinse cijfers worden gebruikt om akkoordenschema's uit te drukken. De cijfers zijn op hun beurt weer gekoppeld aan symbolen die aangeven of het om verminderde of vergrote akkoorden gaat. Als het om een mineur toonaard gaat is het gebruikelijk om deze aan te geven met kleine Romeinse cijfers. door majeur in grote Romeinse cijfers aan te geven kunnen we de verschillen beter onderscheiden van elkaar.

Om Jazz progressies en het electische handelsmerk hiervan te begrijpen doe je er goed aan om je verder te verdiepen in de wereld van Jazz. Waar liggen de wortels of waar ligt de oorsprong van Jazz muziek? De oorsprong van Jazz begon in de 20ste eeuw in New Orleans, Amerika. Deze prachtige, diverse stad vol muziek en dans stond in deze periode in het teken van klanken van Jazz Blues, Swing, band marsen en Ragtime. Deze combinatie leidde tot een geweldig, kenmerkend geluid. De Jazz muziek. Dit muziekgenre is dan ook heel erg gebaseerd op experimenteren en improvisatie.

Het opmerkelijke niveau van expertise en technische vaardigheid is waar Jazz zangers en zangeressen vandaag de dag nog steeds om bekend staan. Er is hier een mooi gezegde voor: 'je moet de regels kennen om de regels te breken'. Veel Jazzmusici hebben dit gezegde in hun hart gesloten als het gaat om muziektheorie.

De klassieke II-V-I progressie en variaties hierop zijn hoogst waarschijnlijk de meest populaire progressies in de Jazz muziek en Jazz Standards. Nu je de nodige basis weet van akkoordprogressies en Jazz is het tijd om aan de slag te gaan en de progressies in de praktijk te brengen. Je muziek opfleuren kan met de II-V-I en variaties van deze progressie zoals de I-VI-II-V, de IV-IV, de IV, III-VI-II-V en de Imaj7-II7-IIm7. Deze laatste progressie heeft een hoge reputatie opgebouwd in de Jazz wereld en wordt gezien als één van de beste akkoordprogressies. Ga eens één of meerdere progressies proberen uit te werken en ontdek welke het beste bij je past. Misschien zijn dit er wel meerdere, of misschien zelfs allemaal. Hoe dan ook, lekker aan de slag gaan en gaan oefenen. Dat is het leuke aan muziek en dan vooral aan improvisatie, the sky is the limit! Jij en alleen jij bepaald hoe jouw muziek er uit komt te zien (en hoe het gaat klinken!).

Reactie plaatsen